Uddannelses- og Forskningsstyrelsens telefonsluse – opgaver og ansvar

Uddannelses- og Forskningsstyrelsens telefonsluse (herefter UFS’ telefonsluse) og SU-kontoret på uddannelsesinstitutionerne har et fælles ansvar for at vejlede de studerende, hvis de har spørgsmål om SU og befordringsrabat

Det følger af Myndighedskravene, at I skal vejlede de uddannelsessøgende om SU-reglerne og om brugen af minSU. For så vidt angår Ungdomskort og anden befordringsrabat, følger det af befordringsrabatlovene, at I vejleder de studerende og hjælper med ansøgningen, hvis det er nødvendigt.

UFS’ telefonsluse modtager årligt cirka 126.000 opkald, heraf cirka 34.000 opkald fra studerende om emner, som I skal vejlede om på uddannelsesstederne. Vi arbejder derfor løbende sammen med jer for at sikre, at de studerende søger og får vejledning rette sted. Opkald til UFS’ telefonsluse besvares af studentermedhjælpere.

UFS’ telefonsluses vejledning

Generel vejledning

UFS’ telefonsluse giver kun generel vejledning og hjælper blandt andet de studerende med at finde relevant information på styrelsens hjemmeside su.dk. UFS’ telefonsluse giver også generel vejledning om SU-regler mv. for kommende studerende, som endnu ikke er indskrevet på en uddannelse, der er godkendt til SU.

Vejledning om sager, der behandles i styrelsen

UFS’ telefonsluse kan også oplyse de studerende om forventede sagsbehandlingstider inden for de fire områder, som styrelsen vejleder om:

  1. SU til hele uddannelser i udlandet
  2. Handicaptillæg
  3. SU til udenlandske statsborgere
  4. Tilbagebetalingskrav 

Hvis en studerende har en verserende SU-sag, kan UFS’ telefonsluse slå den studerendes sag op i US2000 og i journalsystemet, og for eksempel oplyse den studerende om, hvorvidt styrelsen har modtaget dokumentation eller en henvendelse fra den studerende. Dette kan for eksempel være, hvis den studerende har søgt om handicaptillæg, har fået et SU-tilbagebetalingskrav, er i bopælskontrol eller har søgt om at blive ligestillet med danske statsborgere.

Har den studerende spørgsmål til sagsbehandlingen eller til andet, der kræver vejledning fra en sagsbehandler, vejleder UFS’ telefonsluse den studerende om at skrive til os via Digital Post.

UFS’ telefonsluse har i et vist omfang mulighed for at viderestille til en sagsbehandler på det relevante område i UFS.

Vejledning om sager, der behandles på uddannelsesstedet

Hvis den studerende har spørgsmål til en sag, som I behandler på uddannelsesstedet, henviser UFS’ telefonsluse til jer.

Eksempler – hvor skal den studerende henvende sig?

Nedenfor er listet en række eksempler på emner med angivelse af, hvor den studerende skal henvende sig:

SU-kontoret på den studerendes uddannelsessted skal vejlede

SU-kontoret på den studerendes uddannelsessted skal vejlede

SU-kontoret på den studerendes uddannelsessted skal vejlede

  • SU-kontoret på den studerendes uddannelsessted skal vejlede
  • UFS’ telefonsluse kan vejlede generelt om regler og betingelser

SU-kontoret på den studerendes uddannelsessted skal vejlede

  • Transportmedarbejderen på den studerendes uddannelsessted skal vejlede og hjælpe med ansøgningen, hvis det er nødvendigt
  • UFS’ telefonsluse kan vejlede om generelt om regler og betingelser for trin 1 (godkendelse til Ungdomskort)

Transportmedarbejderen på den studerendes uddannelsessted skal i første omgang forsøge at løse udfordringen. Uddannelsesstedet kan ved behov kontakte SU-tildelingen i UFS, for afklaring og hjælp. Uddannelsesstedet kan herefter vejlede den studerende med udgangspunkt i svar fra SU-tildelingen i UFS

UFS’ telefonsluse kan vejlede generelt og slå den studerende op i US2000 og journalsystem

UFS’ telefonsluse kan vejlede generelt og slå den studerende op i US2000 og journalsystem

SU-kontoret på den studerendes uddannelsessted skal vejlede. SU-kontoret på uddannelsesstedet skal kontakte SU-Tildelingen i UFS for hjælp. Uddannelsesstedet kan herefter vejlede den studerende med udgangspunkt i svar fra SU-Tildelingen i UFS

UFS’ telefonsluse kan vejlede generelt og slå den studerende op i US2000 og journalsystem

  • UFS’ telefonsluse kan være behjælpelig med generel vejledning om større tekniske og akut opståede problemer
  • SU-kontoret på den studerendes uddannelsessted skal vejlede efter de anvisninger, som styrelsen offentliggør på su.dk og her på SU-net om problemerne

Kontakt til UFS' telefonsluse