Det følger af Myndighedskravene, at I skal vejlede de uddannelsessøgende om SU-reglerne og om brugen af minSU. For så vidt angår Ungdomskort og anden befordringsrabat, følger det af befordringsrabatlovene, at I vejleder de studerende og hjælper med ansøgningen, hvis det er nødvendigt.
UFS’ telefonsluse modtager årligt cirka 126.000 opkald, heraf cirka 34.000 opkald fra studerende om emner, som I skal vejlede om på uddannelsesstederne. Vi arbejder derfor løbende sammen med jer for at sikre, at de studerende søger og får vejledning rette sted. Opkald til UFS’ telefonsluse besvares af studentermedhjælpere.
UFS’ telefonsluses vejledning
Generel vejledning
UFS’ telefonsluse giver kun generel vejledning og hjælper blandt andet de studerende med at finde relevant information på styrelsens hjemmeside su.dk. UFS’ telefonsluse giver også generel vejledning om SU-regler mv. for kommende studerende, som endnu ikke er indskrevet på en uddannelse, der er godkendt til SU.
Vejledning om sager, der behandles i styrelsen
UFS’ telefonsluse kan også oplyse de studerende om forventede sagsbehandlingstider inden for de fire områder, som styrelsen vejleder om:
- SU til hele uddannelser i udlandet
- Handicaptillæg
- SU til udenlandske statsborgere
- Tilbagebetalingskrav
Hvis en studerende har en verserende SU-sag, kan UFS’ telefonsluse slå den studerendes sag op i US2000 og i journalsystemet, og for eksempel oplyse den studerende om, hvorvidt styrelsen har modtaget dokumentation eller en henvendelse fra den studerende. Dette kan for eksempel være, hvis den studerende har søgt om handicaptillæg, har fået et SU-tilbagebetalingskrav, er i bopælskontrol eller har søgt om at blive ligestillet med danske statsborgere.
Har den studerende spørgsmål til sagsbehandlingen eller til andet, der kræver vejledning fra en sagsbehandler, vejleder UFS’ telefonsluse den studerende om at skrive til os via Digital Post.
UFS’ telefonsluse har i et vist omfang mulighed for at viderestille til en sagsbehandler på det relevante område i UFS.
Vejledning om sager, der behandles på uddannelsesstedet
Hvis den studerende har spørgsmål til en sag, som I behandler på uddannelsesstedet, henviser UFS’ telefonsluse til jer.