Adresse på kostskole, skolehjem, udlandsophold mv.

Læs, hvordan du registrerer adressen for studerende, der bor på kostskole, skolehjem eller lignende, når adressen ikke er korrekt i CPR

Den studerendes bopælsstatus indberettes til styrelsen fra CPR. Bor den studerende på kostskole, skolehjem eller lignende, kan adressen modtaget fra CPR være forkert, og du skal manuelt overskrive bopælsstatus i US2000. Det gælder også studerende på udlandsophold, hvis ikke de bor på samme adresse, som den ene eller begge forældre i udlandet.

Bopælsstatus og adresse skal ændres manuelt

Studerende, der bor på kostskole, skolehjem, udlandsophold eller lignende, skal betragtes som udeboende, uanset hvilken adresse de står tilmeldt i CPR. Det betyder, at du skal indsætte oplysningerne i US2000 i kostskoleperioden.

Du skal også registrere adressen manuelt i US2000, hvis den studerende ikke må have registreret sin adresse i CPR (for eksempel hvis han eller hun er på sergentskole, kriminalforsorgens udslusningshjem og lignende).

Sådan registrerer du adressen manuelt i US2000

Den studerende søger i ansøgningens rubrik 12 om at blive betragtet som udeboende i den periode han eller hun er bor kostskole, skolehjem, udlandsstudieophold eller lignende. Herefter kommer ansøgningen på jeres kontrolliste, så I kan godkende/tilpasse den oplyste periode. I tilpasser perioden på selve ansøgningen og opdaterer den bagefter.

Den studerende søger om udeboende-satsen efter at være startet opholdet på kostskole, skolehjem eller lignende. Han eller hun kan enten søge i ansøgningens rubrik 12 eller i funktionen ’Oplys særlige bopælsforhold’ under ’Ret din SU’. Ansøgningen kommer på kontrollisten, hvor I kan godkende eller tilpasse perioden på ansøgningen og derefter opdatere ansøgningen.

Du kan se og rette registrerede perioder i Ret bopælskoder (rbokod). Angiv en kode for de måneder, hvor den studerende bor på skolen/skolehjemmet. Du skal rette perioden for skolehjemmet og lignende, hvis den studerende flytter fra skolehjemmet, inden uddannelsen er afsluttet.

Det er den studerendes adresse den 1. i måneden, der afgør bopælsstatus for den måned. Du skal derfor kun registrere kostskole og lignende i en given måned, hvis den studerende bor på skolen/skolehjemmet den 1. i den måned.

Studerende, der bor i udlandet, uden at bo hos forældrene eller den ene af forældrene, skal også betragtes som udeboende – uanset CPR-adressen. De studerende skal oplyse udlandsopholdet i minSU. Det kan de enten gøre i ansøgningens rubrik 12 eller i funktionen ’Oplys særlige bopælsforhold’ under ’Ret din SU’. Disse sager vil ikke blive sendt til kontrol hos jer, men vil automatisk blive godkendt.

Dispensation til studerende under 20 år på UU

Vejledningen her på siden handler om, hvordan du sikrer, at den studerende betragtes som udeboende – selvom CPR-adressen er lig med forældrenes adresse. Studerende under 20 år på ungdomsuddannelse skal opfylde de særlige betingelser for at få satsen som udeboende.

Ungdomskort fra skolehjem/kostskole

Når elever på ungdomsuddannelse flytter på skolehjem eller kostskole, skal de søge Ungdomskort fra skolehjemmets adresse til skolen – de skal ikke søge Ungdomskort fra deres CPR-adresse til skolen.

Når eleven søger Ungdomskort fra skolehjem-adressen i trin 1, skal I behandle sagen i US2000 – I får dog ikke ansøgningen på kontrollisten. Læs mere på Ungdomskort-Net her (log ind med bruger: ungkort og kode: ungkort+).