Retningslinjer

Standarder og retningslinjer for SU-arbejdet findes her på SU-net. De udgør et samlet grundlag for uddannelsesstedernes arbejde med SU

Standarderne er fastsat ud fra uddannelsesstedernes opgaver omkring SU-administration. Uddannelsesstedet skal blandt andet:

  • vejlede de studerende om SU og rådgive på grundlag af regler og retningslinjer
  • indberette uddannelsesoplysninger
  • kontrollere og opdatere minSU-ansøgninger
  • rette og godkende sager på kontrollister
  • tage stilling til spørgsmål om studieaktivitet
  • behandle og afgøre ansøgninger om udeboendesats for unge under 20 år på ungdomsuddannelse

Du skal give besked til styrelsen om alle forhold af betydning for støttetildelingen. Måden du giver besked på afhænger af, om du har et studieadministrativt system og om du har begrænset eller udvidet systemadgang til US2000:

Begrænset systemadgang

Vi får i langt de fleste tilfælde besked via US2000. På enkelte områder skal du dog give styrelsen skriftlig besked og sende dokumentation på sagen.

Udvidet systemadgang

Vi får besked via US2000. Der kan dog opstå situationer, hvor en sag kun kan behandles færdig i styrelsen.

Læs mere under Sådan gør du.

Du skal gøre alle studerende, der skal søge SU i årets løb, opmærksomme på su.dk. Her kan de studerende søge information om SU og få adgang til minSU, som er selvbetjeningssystemet. De studerende skal søge, se og ændre deres SU i minSU.

For at sikre en ensartet praksis skal du behandle SU-sagerne som beskrevet her på SU-net. Uddannelsesstedet skal tilrettelægge administrationen i overensstemmelse med retningslinjerne for god forvaltningsskik.