Genoptagelse af sager om standsning SU

Vedrører sager, der er afgjort i perioden 10. september 2017 til 31. december 2020

”Indskrevet på og gennemgå en uddannelse” – genoptagelse af sager om standsning af støtte

Baggrund

I september 2020 ændrede Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger med en principafgørelse styrelsens tidligere fortolkning af ”at være indskrevet på og gennemgå en uddannelse” i SU-reglerne.

Ankenævnet lagde vægt på, at det er en retlig grundsætning, at en myndighed ikke kan sanktionere en borger, for eksempel ved at fjerne forsørgelsesgrundlaget, uden at der er en klar og entydig hjemmel. Ankenævnet vurderede, at der ikke i de gældende SU-regler er en klar og entydig hjemmel, der giver styrelsen ret til at standse udbetalingen af SU i forbindelse med en midlertidig bortvisning.

Der er på den baggrund sket en regelpræcisering gældende pr. 1. januar 2021. Se nyhed om regelpræcisering gældende pr. 1. januar 2021.

Mulighed for genoptagelse af sag

Ankenævnets principafgørelse har den konsekvens, at nogle studerende kan få genoptaget deres sag.

En studerende, der tidligere har modtaget en afgørelse (støttemeddelelse) fra styrelsen om, at SU er blevet standset og/eller et krav om betale SU tilbage, fordi den studerende er blevet bortvist fra en uddannelse og/eller en uddannelsesinstitution, og som i bortvisningsperioden ikke måtte deltage i undervisning, eksamen eller andre uddannelsesaktiviteter, og dermed blev vurderet til ikke at opfylde betingelsen om at gennemgå en SU-berettigende uddannelse i bortvisningsperioden, kan få genoptaget sin sag.

Genoptagelse kan ske i sager, der fra institutionernes side er afgjort fra 10. september 2017 (3 år forud for Ankenævnets afgørelse af 10. september 2020) og indtil regelpræciseringen trådte i kraft 1. januar 2021. Sager, der er afgjort frem til dette tidspunkt, kan genoptages/anmodes genoptaget frem til 3 år herefter, jf. de almindelige forældelsesregler.

Der er pligt til at fremsøge sager, og fremsende sagerne til styrelsen. Dette gælder både sager, hvor den studerende stadig er indskrevet på en uddannelse og for sager, hvor den studerende ikke længere er under uddannelse.

Hvis en studerende anmoder jer om at genoptage en sag, I vurderer er forældet, kan I fremsende sagen til styrelsen og bede os tage stilling til forældelsen.

Er personen indskrevet på en SU-berettigende uddannelse, skal personen henvende sig til sit uddannelsessted med henblik på at få genoptaget sagen. Kun hvis personen ikke længere er under uddannelse skal personen kontakte styrelsen via Digital Post.

Sådan gør du

Uddannelsesinstitutionerne har pligt til at fremsøge sagerne i deres systemer og fremsende til styrelsen. Dette gælder både sager, hvor den studerende stadig er indskrevet på en uddannelse og sager, hvor den studerende ikke længere er under uddannelse.

Der skal fremsøges sager, der er afgjort fra 10. september 2017 (3 år forud for Ankenævnets afgørelse af 10. september 2020) til og med 31. december 2020. Sager, der er afgjort frem til dette tidspunkt, kan genoptages/anmodes genoptaget frem til 3 år herefter, jf. de almindelige forældelsesregler.

Fremsendelsen skal som minimum indeholde følgende oplysninger/dokumenter i hver sag:

  1. Bortvisningsbrevet
  2. Brev om stop af SU
  3. Angivelse af periode, hvor SU er standset som følge af bortvisningen
  4. Udtalelse fra uddannelsesinstitutionen om sagsforløbet
  5. Oplysning om, hvordan sagen er fremsøgt
  6. Bilag, som er indgået i sagen og vil bidrage til yderligere oplysning heraf - for eksempel korrespondance med den studerende eller breve til den studerende fra uddannelsesinstitutionen

Indsendelse af sager: Sager må kun sendes enkeltvis på mail.

Når du indsender sagerne, kan du vælge at sende via sikker mail eller Digital Post vis virk.dk.

Sikker mail

Når du kontakter os via mail, skal du sikre, at du sender sikker mail, så persondata beskyttes. Du kan tjekke, om en mailadresse er registreret som sikker mail hos NemID her. Din lokale mailadministrator kan hjælpe dig med at få oprettet sikker mail.

Du skal opmærke mailen med 3 typer af hashtag i brødteksten:

  • Den studerendes CPR-nummer - kan skrives med eller uden bindestreg
  • Den studerendes fulde navn - skriv navnet med mellemrum
  • Emne – du skal angive emnet med et hashtag #Offentligstøtte

Opmærkningen skal skrives på én linje med mellemrum mellem hvert hashtag.

Eksempel på opmærkning
#010122-1234 #Bo Andersen #Offentligstøtte

Mailen skal sendes til sutildeling@ufm.dk.

Digital Post via virk.dk

Vælger du at sende digital Post via virk.dk skal du:

  • Gå til indbakken i den digitale postkasse
  • Vælg "Ny post"
  • Klik på "Vælg modtager"
  • Under "Vælg modtager fra kategori" vælg "Stat"
  • Klik på + ud for "Uddannelses- og Forskningsstyrelsen"
  • Vælg "SU (Statens Uddannelsesstøtte)"
  • Vælg relevant emne "Offentlig støtte"

Styrelsen er opmærksom på, at ”Offentlig støtte” ikke er det korrekte emne at anvende ved fremsendelse af genoptagelses agerne. Emnet er valgt, så vi lettere kan frasortere genoptagelsessagerne, der bliver sendt ind ift. de andre sager/klagesager, vi modtager.

Styrelsen vil ved modtagelse af sagerne sende et kvitteringsbrev til de studerende/tidligere studerende om, at deres sag genoptages.

Når den enkelte sag er færdigbehandlet, vil styrelsen sende et brev til:

  1. den studerende/tidl. studerende om, at sagen er færdigbehandlet og afgjort med et eventuelt tilbud om, at få genoptaget/udbetalt uddannelsesstøtten i den bortviste periode fra uddannelsen
  2. uddannelsesinstitutionen til orientering.

Er sagen forældet?

Der vil være sager, hvor kravet på at få genoptaget sagen, er forældet. Det skyldes, at man efter 3 år ikke længere har krav på at få udbetalt en ydelse, som man ellers havde ret til. De 3 år gælder fra den dag, hvor beløbet skulle have været udbetalt til den studerende (hvilket fremgår af forældelsesloven).

Hvis en studerende anmoder jer om at genoptage en sag, I vurderer er forældet, kan I fremsende sagen til styrelsen og bede os tage stilling til forældelsen.

Er personen ikke indskrevet på en SU-berettigende uddannelse, skal personen henvende sig til styrelsen via Digital Post.

Vi vil herefter kontakte det uddannelsessted, der oprindeligt vurderede, at den studerende ikke opfyldte betingelsen om at gennemgå en SU-berettigende uddannelse i bortvisningsperioden.

Se nyhed om at få genoptaget sager på su.dk.