Folke-, ungdoms-, frie og private grundskoler

Elever på en folkeskole, ungdomsskole, fri grundskole eller privat grundskole skal være indskrevet på skolen for at kunne søge SU i minSU.

Du skal udfylde en indskrivningsblanket og sende den til styrelsen

Når eleven ønsker at søge SU, skal det ske i minSU. Eleven skal være indskrevet på en SU-berettigende uddannelse på uddannelsesstedet og være registreret i SU-systemet, for at kunne søge SU i minSU.

Har I elever, der snart fylder 18 år, skal du udfylde denne digitale indskrivningsblanket.

Vi registrerer eleven/eleverne som efterfølgende kan søge i minSU.

Der kan tidligst søges om SU en måned før første udbetaling.

Eleven bliver SU–berettiget kvartalet efter at være fyldt 18 år (dog tidligst fra den måned uddannelsen starter).

I kan sende indskrivningsblanketten i god tid for at undgå, at jeres elever at blive forhindret i at søge på grund af manglende indskrivning.

Sådan gør du i følgende situationer

Søger en elev i minSU, før I har fået indskrevet ham eller hende, vil vedkommende blive mødt med en besked om, at der endnu ikke er søgt SU.

Eleven får en kvittering i minSU, som skal afleveres på skolen.

Når du modtager kvitteringen, skal du udfylde og sende den til styrelsen - send sikkert til su@ufm.dk.

Når eleven er indskrevet i SU-systemet, kan han eller hun søge i minSU.

Skolen skal løbende føre kontrol med, at eleverne er studieaktive og skal træffe afgørelse, når en elev ikke længere er studieaktiv.

Du skal sørge for, at udbetaling af SU stopper, når en elev ikke længere er studieaktiv. Det gør du ved at give styrelsen besked. 

Send inaktive elever til styrelsen via denne digitale blanket.

Du skal give eleven besked om afgørelsen – det gør du med brevet Du er ikke studieaktiv længere - husk at udfylde felterne. 

Læs mere om studieaktivitet på en ungdomsuddannelse.

En elev, der afbryder sin uddannelse, er ikke længere berettiget til SU. Det er vigtigt, at du omgående giver styrelsen besked, så vi kan stoppe udbetalingerne så hurtigt som muligt.

Blanket om afbrud (blanket til styrelsen)

Du skal give eleven besked om afgørelsen. Du kan bruge brev Din uddannelse er afbrudt.

En elev mellem 18 og 20 år, der flytter hjemmefra, får som udgangspunkt satsen for hjemmeboende. Eleven kan søge om at få udeboendesatsen.

Han eller hun skal starte med at søge om udeboendesatsen i minSU. Der får eleven en kvittering for ansøgningen, som skal afleveres til skolen, sammen med den relevante dokumentation.

Det er jer på skolen, der afgør, om en elev under 20 år på folke-, ungdoms-, frie- og private grundskoler kan godkendes til udeboendesats.

Afgørelsen er uden klageadgang.

Du kan læse om betingelserne for, at I kan godkende en ansøgning om dispensation for udeboendesatsens her.

Læs også de generelle regler om udeboendesats som 18-19 årige på su.dk

  • Kan du godkende elevens ansøgning, skal du træffe afgørelsen og give eleven besked. Du skal udfylde brev om godkendelse. Du skal sende en kopi til styrelsen med sikker mail til SU@ufm.dk (skriv ”SU-folkeskole” i emnefeltet). Så sørger styrelsen for at støtten ændres i forhold til jeres afgørelse.
  • Kan du ikke godkende ansøgningen, skal du sende brev om afslag på ansøgningen om udeboendesats til eleven. Du skal sende en kopi til styrelsen med sikker mail til SU@ufm.dk (skriv ”SU-folkeskole” i emnefeltet). Så sørger styrelsen for at støtten ændres i forhold til jeres afgørelse.

Læs mere om de generelle regler for opbevaring af materiale med videre under punktet Offentlig forvaltning.

For at få ret til SU som udenlandsk statsborger, skal den studerende ligestilles med danske studerende.